Interview met Geoffrey Berens

Het is alweer even geleden, maar we zijn het uiteraard nog niet vergeten: de zilveren plak van Geoffrey Berens! Hij nam even de tijd om een aantal vragen te beantwoorden. Lees hieronder het interview!

Wat waren de reacties toen je de zilveren medaille had gewonnen?Geoffrey_Berens

“Erg veel leuke en positieve reacties ontvangen en gekregen. Direct na afloop van het bereiken van de finale op donderdag 6 november stond mijn telefoon geen moment stil met Facebook, whattsapp-berichten, smsjes, telefoontjes enz. Veel van familie, vrienden en bekenden, maar ook van media, zoals NOS Langs de Lijn voor een interview en ook van RTV Rijnmond. Na de finale op zaterdag ‘ontplofte’ mijn telefoon ook weer, dus erg enthousiaste reacties en een teken dat het op de voet werd gevolgd vanuit Nederland. Opvallend vind ik wel dat er, waarschijnlijk vanuit de Nederlandse nieuwsgierigheid, door Nederlanders meer gevraagd wordt naar de ‘teleurstelling’ van het verliezen van de finale in vergelijking met reacties vanuit het buitenland, waar de nadruk gelegd wordt op het behalen van de fantastische zilveren medaille!”

Hoe bereid je je voor?

“Ik probeer me rustig voor te bereiden een aantal dagen voor het toernooi. Zo heb ik in Bremen bij aankomst in Duitsland op maandag een rustige training afgewerkt met het Nederlands team. Vervolgens uitgerust in het hotel en in de avond in de sauna gezeten, mede in verband met mijn gewicht richting de weging op woensdagochtend. Dinsdag weer een training gedaan in de ochtend en de rest van de dag rustig aan gedaan in en rondom het hotel. Dvd kijken en ’s avond weer naar de sauna geweest. Beide dagen ook bij Kohei (fysio) langsgeweest voor wat behandelingen aan kleine blessures.”

Je zit in de categorie -60 kilo. Moet je de dagen voor de wedstrijd nog moeite doen op daar precies onder te zitten voor de wedstrijd?

“Zoals eerder gezegd moet ik er de dagen voor de weging wel wat voor doen om onder de grens van 60 kg te komen. Gedurende de voorbereiding op het WK let ik op mijn voeding en de laatste 2 weken scherp ik dat nog een beetje aan. Ik kan wel gewoon voldoende eten verdeeld over 6 eetmomenten per dag. Het gaat me redelijk eenvoudig af om op het toegestane gewicht te komen.”

Wat doe je als voorbereiding vlak voor de wedstrijd?

“Mijn warming up deed ik met muziek op. Deze muziek motiveert mij met name door de teksten van de muziek, bijvoorbeeld ’Vogelvrij’ van Marco Borsato en The Opposites met ’Thunder’, maar ook om me in een ontspannen mindset te houden. ’Happy’ van Pharrel helpt me hier bijvoorbeeld enorm bij. Mijn warming up duurt ongeveer 45 min tot 60 min. met actieve en rust periodes, waarbij ik geleidelijk aan in de juiste fysieke toestand kom om te vlammen zodra ik de mat op moet. Vlak voor de wedstrijd ben ik fysiek klaar en visualiseer ik het begin van de partij voor mezelf en praat ik op mezelf in om mijn eigen spel te blijven spelen. Tevens helpt mijn coach me hierbij door me vlak voordat ik de mat opstap nog even motiverend op me in te praten en met wat klappen op mijn borst, rug en gezicht te geven!”

Ben je nog zenuwachtig?

“Voor een wedstrijd heb ik ‘gezonde zenuwen’ en ‘gezonde spanning’. Dit helpt om 100% scherp en gefocust op de mat te staan. Zodat ik ieder moment kan aanvallen, ontwijken, reageren, etc. Zonder enige spanning sta ik te ontspannen op de mat en ben ik soms te laat met reageren op aanvallen zodat de tegenstander scoort. Deze gezonde spanning begint bij mij een avond voor mijn wedstrijddag. Ik slaap dan zeer licht en visualiseer mijn toernooi vaak al meerdere keren vanuit mijn bed.”

Wat is je beste aanvalscombinatie?

“Een van mijn beste aanvalscombinatie, ik heb er meerdere waartussen het moeilijk kiezen is, is de 1-2 (Voorste arm naar het hoofd volgen met Gyaku tsuki chudan). Deze 1-2 voer ik dan uit met mijn rechterbeen voor op het moment dat mijn tegenstander met zijn linkerbeen voor staat.”

Hoe ziet het programma voor de komende maanden eruit?

“De komende maanden zijn behoorlijk druk. November was na het WK lekker rustig. Had hier wat tijd om bij te komen, zowel fysiek als mentaal. Met name dat laatste is voor mij enorm belangrijk. Er komt zoveel kijken tijdens het traject naar zo’n WK (ook bij een EK) dat er na het piekmoment (het toernooi), even tijd nodig is om de mentale accu weer op te laden. Dit doe ik door even andere dingen te gaan doen, meer tijd voor familie, vrienden en andere leuke dingen doen die niet passen in een WK voorbereiding. Vanaf december gaat de blik weer vooruit richting maart, naar het EK. Hier is een plaats te verdienen voor de 1e European Games, het lijkt me geweldig om daar te mogen staan. Slechts 6 plaatsen zijn er per categorie te verdienen op het EK, naast de Europese titel winnen, geeft dit een extra motivatie om weer optimaal te pieken tijdens het EK. Richting het EK in maart staan de Premier League toernooien van Parijs en de Dutch Open in Almere in ieder geval op het programma in januari en februari. Ik zal dit traject weer combineren met mijn functie als bondscoach U18 en U21, voor wie in februari het EJK in Zwitserland op het programma staat.”

Heb je een boodschap voor de KBN-leden?

“Ik wil me hierbij met name richten op de jonge en talentvolle karateka’s van Nederland. Toen ik ruim 20 jaar geleden begon met wedstrijdkarate droomde ik van successen op EK’s en WK’s, het liefst wereldkampioen! De Vice-Wereldtitel die ik in Bremen heb behaald voelt al als het verwezenlijken van deze droom en dat voelt on-ge-loooof-lijk goed! Mijn boodschap is: Durf te dromen! Durf te gaan voor jouw ultieme droom en zet door, geef nooit op! Met veel doorzettingsvermogen, vastberadenheid, overtuiging en hard trainen kan je veel verder komen dan je (misschien) denkt!”